Autofrikant Hyundai heeft technologie ontwikkeld om de rijervaring voor doven te verbeteren. Het communicatiesysteem zet geluiden binnen en buiten de auto om in tactiele en visuele hulpmiddelen. Hyundai’s nieuwe technologie combineert kunstmatige intelligentie en geluidssensoren naast twee afzonderlijke hulpsystemen voor de bestuurder. De audiovisuele conversie (ACV) en de audio-tactiele conversie (ATC) systemen helpen dove bestuurders om beter te begrijpen wat er in en rond het voertuig gebeurt.

Geluiden van buiten de auto worden op intelligente wijze waargenomen en visueel weergegeven aan de bestuurder. Met onderscheid tussen bouwgeluiden en het geluid van de sirene van een hulpverleningsvoertuig kan de AVC deze geluiden naar behoefte negeren of beantwoorden, en visuele aanwijzingen weergeven op het head-up display van het voertuig. Ondertussen worden navigatieaanwijzingen voor bochten getoond door meerkleurige LED-lichtstrips ingebed in het stuurwiel, knipperend in de richting die de bestuurder moet afslaan.

De interieurgeluiden van de auto, inclusief waarschuwingssystemen aan boord van voertuigen, zoals technologieën voor het vermijden van botsingen, worden als trillingen op het stuurwiel overgebracht. Parkeersensoren kunnen bijvoorbeeld afstandsmetingen naar de bestuurder overbrengen via het AVC-systeem door het stuurwiel in verschillende snelheden te trillen voor verschillende afstanden en aan één kant of een andere om aan te geven waar het obstakel zich bevindt.

Foto: Indicatoren op het stuur geven informatie aan de bestuurder (foto Hyundai).

Bron: Hyundai