Boven – Header

Persoonsalarmering nog weinig bekend bij senioren

Veel senioren zijn nog weinig bekend met persoonsalarmering als hulpmiddel om langer thuis te blijven wonen, blijkt uit onderzoek dat Zembro in samenwerking met thyssenkrupp Encasa en ANBO heeft uitgevoerd. Senioren weten niet waar en bij wie ze voor het hulpmiddel terecht kunnen, wat vaak de reden is voor het ontbreken ervan. Net als in 2014, toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd, gaven zo’n 11.000 respondenten van 50 jaar en ouder antwoord op vragen over gezondheid, langer thuis wonen en de daarvoor benodigde oplossingen.

Toch is het belang van hulp in de vorm van een personenalarm, maar ook een traplift of thuis- en mantelzorg, enorm toegenomen door de veranderingen in de wetgeving voor langdurige zorg. De toegangsnormen voor verzorg- en verpleeghuizen zijn aangescherpt, waardoor senioren langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen. Met de juiste hulpmiddelen en oplossingen kunnen senioren, ook als hun gezondheid achteruit gaat, veilig en comfortabel en met de nodige gemoedsrust in hun eigen huis blijven wonen.

Een groot deel van de senioren blijkt gebrekkig op de hoogte van de relevante hulpmiddelen, of zelfs geen kennis te hebben van de veranderingen in de wetgeving. Slechts 35% van de respondenten zegt op de hoogte te zijn van de vernieuwde wetgeving, tegen 29,5% in 2014. Het merendeel van de respondenten geeft wel aan behoefte te hebben aan meer inzicht in de mogelijkheden om langer thuis te wonen, maar nog geen 10% is actief naar informatie op zoek gegaan.

Informatievoorziening
Senioren zoeken soms pas informatie als een hulpmiddel hard nodig is. Volgens Johan de Geyter, CEO van Zembro, doen senioren er goed aan om die informatie toch al eerder in te winnen: “Het is niet altijd even eenvoudig om de juiste oplossingen te vinden of informatie over de financieringsmogelijkheden ervan. Maar toch is het soms letterlijk van levensbelang om goed voorbereid te zijn. Wij merken zelf helaas dat de senior het belang van een personenalarm pas inziet als hij zelf een keer gevallen is en niet meer zelf overeind komt. Maar dan is het te laat.”

Volgens ouderenorganisatie ANBO ligt de verantwoordelijkheid voor de informatievoorziening over de hulpmiddelen ook voor een deel bij de gemeente. “De gemeente heeft op het punt van bewustwording een informerende en faciliterende rol. Het is noodzakelijk de burger te stimuleren en aan te sporen om over dit onderwerp na te denken”, aldus Liane den Haan, directeur-bestuurder bij ANBO.

Daarnaast is er voor fabrikanten van hulpmiddelen een rol weggelegd. Zij kunnen de senior informeren over de voordelen van een hulpmiddel voordat de nood echt aan de man is. Zembro heeft zijn boodschap op dat vlak helder geformuleerd: “Een personenalarm gaat over verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat je ouder wordt en dat mensen om je heen zich zorgen maken. Maar het helpt je ook je zelfstandigheid te bewaren”, aldus de Geyter.

Financiering hulpmiddelen
De gemeente en de fabrikanten doen er goed aan om in hun informatievoorziening ook aandacht aan de financiële mogelijkheden van de senioren te besteden. Die mogelijkheden verschillen namelijk per gemeente en per inkomensgroep. Mensen met een hoger inkomen blijken dan ook vaker bereid te zijn om extra voor een hulpmiddel te betalen. Mensen met een lager inkomen komen daarentegen sneller in aanmerking voor financiële ondersteuning vanuit de overheid. In sommige gevallen kan het particulier afnemen van hulpmiddelen zelfs weer goedkoper zijn.

FMT Gezondheidszorg Nieuwsbrief

U wilt op de hoogte blijven van de technologie, wetenschap en innovatieve huisvesting in de zorg. Abonneer u daarom nu gratis op de elektronische nieuwsbrief van FMT Gezondheidszorg.
Name
Email
Secure and Spam free...