Een serious game leidt bij artsen tot verbetering van hun vaardigheden om acute zorg te bieden, blijkt uit onderzoek van dr. Mary Dankbaar aan het Erasmus MC.
Programmamanager e-learning Mary Dankbaar deed onderzoek naar serious games en blended leren. Dit is een combinatie van online en klassikaal leren.
Onervaren
Artsen die met de game de behandeling oefenen van acuut zieke patiënten, verbeteren hun cognitieve vaardigheden. Als onervaren medische studenten dezelfde serious game spelen, blijkt dit niet het geval. “Het werkt bij de studenten wel sterk motiverend”, zegt Dankbaar. “Maar een serious game betekent dus niet altijd dat leerprestaties verbeteren. Daarvoor is een goede afstemming nodig van de taken in de game en de kennis van de speler.”
Leerprestaties
Dankbaar vergeleek in haar studie blended leren met klassikaal onderwijs. Dit deed ze bij deelnemers van een nascholingscursus. “Blended leren is net zo effectief en aantrekkelijk als volledig klassikaal leren. Een bijkomend voordeel van blended leren, is dat het de opleidingskosten van nascholing kan verlagen, zonder dat de leerprestaties minder worden.”
Het proefschrift van Mary Dankbaar is online beschikbaar.
Bron: Erasmus MC